نوشتار اطلاعی و دانشی فرزاد تات شه دوست

نوشتار اطلاعی و دانشی فرزادتات شه دوست

نوشتار اطلاعی و دانشی فرزاد تات شه دوست

نوشتار اطلاعی و دانشی فرزادتات شه دوست

کنترل قوانین از طریق قانون اساسی(صیانت قانون اساسی درمقابل قوه مقننه)

1-یک نوع نظارت نتیجه منطقی اصل برتری قانون اساسی است.

2-فلسفه کنترل قوانین عادی و انطباق آن ها با قانون اساسی ناشی از دو عامل است:

الف-رعایت اصل سلسله مراتب قوانین و برتری قانون اساسی

ب-حفظ حقوق و آزادی های شهروندان

3-لذا به منظور ممانعت از نقض قانون اساسی،باید مرجعی تعیین گردد تا صلاحیت بررسی قوانین عادی را داشته باشد و بتواند با تطبیق آن قانون اساسی، نسبت به سازگاری این دو با هم حکم صادر کند و یا اگر آن را خلاف قانون اساسی یافت،بطلان آن را اعلام یا از تصویب آن جلوگیری کند.

در این خصوص دو روش کلی وجود دارد:

الف-روش کنترل غیررسمی یا نظارت عمومی

ب-روش رسمی

-قضایی

-سیاسی

-همه جانبه شرعی و دستوری

صیانت و کنترل قانون اساسی

اصل برتری قانون اساسی ایجاب می کند که کلیه قوانین مصوب یک کشور با آن مطبق باشد چرا که اگر امکان می داشت، قوانین عادی،قانون اساسی  را نقض کنند، اولا اصل سلسله مراتب قوانین و برتری قانون اساسی زیرپا گذاشته می شد و ثانیا این دو گونه قانون عملا در یک سطح واقع می شد و تصویب قوانین عادی خلاف قانون اساسی آن را در معرض تغییر و دگرگونی قرار می داد و حقوق اساسی افراد را دستخوش نوسانات مضر می کرد و اصل تداوم و ثبات ساختار سیاسی کشور که در هنگام معینی با تشریفات ویژه توسط قانون اساسی برقرار شده است،به این وسیله متزلزل می شد.

محدودیت های بازنگری

1-محدودیت موضوعی

2-محدودیت زمانی

3-محدودیت ها به سبب اوضاع و احوال


شیوه بازنگری در قوانین اساسی انعطاف پذیر

1-بازنگری در قوانین اساسی  عرفی انعطاف پذیر

2-بازنگری در قوانین اساسی نوشته انعطاف پذیر

شیوه بازنگری در قوانین اساسی انعطاف ناپذیر

1-ابتکار یا پیشنهاد بازنگری

2-تصمیم به بازنگری

3-تدوین بازنگری

4-تصویب بازنگری

5-اعلام رسمی بازنگری